Välkommen

Välkommen till Holland


Jag blir ofta ombedd att beskriva mina erfarenhet av att få ett handikappat barn -att hjälpa människor som inte fått ta del av denna unika erfarenhet, att förstå, att föreställa sig hur det skulle kännas.
Det är så här...
När du ska ha barn är det som att planera en fantastisk resa - till Italien. Du köper en massa reseguider och smider fantastiska planer, Colloseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Du kanske lär dig några användbara fraser. Allt är väldigt spännade. Efter månader av förväntan kommer slutligen avresedagen. Du packar dina väskor och ger dig iväg. Flera timmar senare landar planet. Flygvärdinnan kommer in och säger, "Välkommen till Holland"

-Holland?!?" säger du. "Vad menar ni med Holland ??; jag bokade mig för Italien. Hela mitt liv har jag drömt om att åka till Italien." Det har blivit ändring på flygrutten, planet har landat i Holland, och det får du finna dig i. Det väsentliga är att de inte tagit dig till ett hemskt, avskyvärt, smutsigt ställe fullt av farsot, nöd och sjukdom. Det är bara ett annat ställe.

Så du måste gå ut och köpa nya reseguider. Och du måste lära dig ett helt nytt språk. Du kommer att träffa helt nya människor som du inte träffat förut. Det är bara ett annat ställe. Mer saktfärdigt än Italien, mindre "flashigt" än Italien. Men när du varit där ett tag och hämtat andan, tittar du dig runt... och ser att Holland har väderkvarnar... och Holland har tulpaner, Holland har t.o.m. Rembrant.Men alla du känner är ivriga att få åka till Italien eller har redan varit där...och alla skryter om vad underbart de hade det där. För resten av ditt liv kommer du att säga, "det var dit jag var tänkt att åka. Det var vad jag hade planerat." Smärtan av detta kommer aldrig, aldrig, aldrig att försvinna...förlusten av drömmen var alltför betydande.

Men... om du ägnar ditt liv åt att sörja över det faktum att du inte kom till Italien, kommer du aldrig att bli fri att njuta av det mycket speciella, allt underbart...med HOLLAND.



 
Av Emily Pearl Kingsley



 

Kommentarer
Postat av: nancy

men visst är holland underbart =) folket är ju bara så härliga...eller vad säger du..? haha ;)

2007-01-05 @ 23:56:13

Här kommenterar du mitt inlägg:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback